Προσφυγική κρίση και δημόσιες υπηρεσίες στη Λέσβο (2015-16)
Καθώς η προσφυγική κρίση εξελίσσεται και εισέρχεται σε μια νέα φάση, γίνεται ολοένα και πιο επιτακτική η ανάδειξη της καθοριστικής συμβολής των τοπικών κοινωνιών και υπηρεσιών των περιοχών υποδοχής στην αντιμετώπιση των νέων δεδομένων και προβλημάτων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Το ζήτημα της διαχείρισης της κρίσης έθεσε επιτακτικά τα ζητήματα που σχετίζονται άμεσα με το ρόλο των δημοσίων υπηρεσιών και των υπαλλήλων τους στις περιοχές αυτές. Τα ζητήματα αυτά αφορούν στην εξασφάλιση βασικών ανθρώπινων δικαιωμάτων και την παροχή ζωτικών δημόσιων αγαθών όπως η υγεία και η περίθαλψη, το δικαίωμα στο άσυλο, η κατάλληλη στέγαση, η επαρκής και κατάλληλη διατροφή, η πρόσβαση στο πόσιμο νερό, η πρόσβαση σε νομική προστασία κλπ. Ζητήματα όπως η ετοιμότητα ανταπόκρισης, η δυνατότητα προσαρμογής και ο συντονισμός μεταξύ των δαφορετικών υπηρεσιών του νησιού αναδείχθηκαν ως πρωταρχικής σημασίας όπως και τα ζητήματα ελλείψεων σε υλικές και άυλες υποδομές πόρους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο και με αφορμή την ανάδειξη της καθοριστικής συμβολής των τοπικών κοινωνιών των περιοχών υποδοχής στην αντιμετώπιση των άμεσων προβλημάτων, το Κοινωνικό Πολύκεντρο της ΑΔΕΔΥ αποφάσισε να αναδείξει την μέχρι σήμερα σχετικά αθέατη πλευρά αυτής της συνεισφοράς όπου σε συνεργασία με την επιστημονική ομάδα του τμήματος κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου οργάνωσε και έφερε εις πέρας μια διεξοδική μελέτη πάνω σε αυτά τα ζητήματα.
Σκοπός της έρευνας ήταν να καταγράψει και να αξιολογήσει τους τρόπους και την ποιότητα της
αντίδρασης των δημόσιων υπηρεσιών της Λέσβου στη διάρκεια της ανθρωπιστικής κρίσης που
προκάλεσε η μαζική άφιξη εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων στο νησί από το
καλοκαίρι του 2015 μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016, μετά την εφαρμογή της συμφωνίας ΕΕ/
Τουρκίας. Η έρευνα εστιάζει σε δύο πτυχές της προσφυγικής κρίσης όπως παρουσιάζονται στο
πρώτο και δεύτερο κεφάλαιο: στο πρώτο κεφάλαιο καταγράφονται οι υπηρεσίες και οι τρόποι
δράσης και οργάνωσης τους αναφορικά με τους 3 βασικούς τομείς αναγκών στην αντιμετώπιση
της πρώτης υποδοχής, δηλαδή τις δημοτικές υπηρεσίες, τις υπηρεσίες υγείας και τις υπηρεσίες
ασύλου. Στο δεύτερο κεφάλαιο αποτυπώνονται και αναλύονται οι επιπτώσεις της κρίσης στις
υπηρεσίες αυτές μέσα από 4 μελέτες περιπτώσεων : 1. Μελέτη περίπτωσης Μονάδων Ιατρικής
Περίθαλψης (Νοσοκομεία – Κέντρα Υγείας), 2. Μελέτη περίπτωσης Υπηρεσιών Υποδοχής 3.
Μελέτη περίπτωσης Υπηρεσιών Ασύλου και 4. Μελέτη περίπτωσης αντιλήψεων και
διαπιστώσεων των εργαζομένων και καταγραφή της εμπειρίας και των προβλημάτων.
Διαβάστε εδώ τη
Σύνοψη των κεντρικών ερωτημάτων και αποτελεσμάτων της έρευνας
και κατεβάστε ολόκληρη την έκδοση από εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου